Examene si…pierderi

M-am intrebat de mai multe ori daca azi ar trebui sa ma prezint la un examen pentru a primi licenta de radioamator de emisie receptie, as mai fi instare sa obtin un minim calificativ de “promovare”. Imi amintesc ca la examenul de obtinere a licentei ptr categoria a II-a, printre alte subiecte, aveam de demonstrat cum se realizeaza semnalul SSB. Fiind in plina tinerete, dornic de a invata, acesta subiect mi-a cazut ca o manusa. Ma pasionau asa de mult comunicatiile in banda laterala unica incat as fi fost in stare sa sustin o teza de doctorat LA NIVELUL biblografiei la care aveam acces, respectiv cateva lucrari| carti aparute in Romania. Dupa multe incercari chinuitoare de a construi un “transceiver” DSB cu “solid state”, adica tranzistoare, neavand nicio posibilitate de a face rost de un echipament industrial, m-am hotarat sa ma pun la punct cu teoria SSB si sa purced la constructia unui transceiver SSB. Ghinion pe capul meu, incepusem un celebru tranceiver sovietic, UW3DI care nu a functionat niciodata fiind complex si greu de gasit filtru SSB pe 500 Khz! Deci -insucces. Nu m-am lasat batut si am perseverat… Revin la … prezent. Cu cateva sute de euro poti achizitiona un trensceiver industrial, la mana a doua, cu care sa faci trafic in cele mai comode conditii. Cq Dx Cq Dx si zilnic poti avea legaturi interesante, Dx-uri de duzina sau mai colorate. Si? Ei aici e aici. Cata bucurie poti avea daca ai intalnit in banda de 14 Mhz un Dx caruia i-ai spus buna ziua , eventual , si i-ai dat un 59 nemeritat, ai primit un 56-7 si te umfli in pene ca la DXCC ai o tara noua si astepti si un QSL, sau trimiti repede un plic cu tot ce trebuie, un dolar, un IRC , un plic cu adresa ta si un QSL card banal. Inselatoare situatii. Trimiti 10 plicuri, primesti 5-7 confirmari, daca esti norocos. Despre traficul obisnuit cu prietenii ca pe messenger, no comments. Radioamatorii nu pot ramane singuri. Cei vechi se duc. Asta-i viata. Trebuie sa vina altii. Ca sa apara noi radioamatori, adica acea improspatare naturala, ar trebui sa fie o cale mai facila de a primi licenta. Un prim pas s-a facut, nu mai este obligatorie ca proba la examinare, telegrafia, receptie si transmitere. Dar mai sunt atatea lucruri ce trebuiesc cunoscute de aspirantii la licenta! Si de aici dezamagirile. Am incercat sa aflu dificultatile examenelor din diferite tari spre a intelege cati oameni au trait dezamagirile unor examene “picate” si care, de buna seama ar fi fost radioamatori remarcabili! Poate operatori, poate constructori, poate si una si alta iar radioamatorismul ar fi avut de castigat, stiinta ar fi fost imbogatita cu descoperiri, etc. Concluzia mea: daca ar fi sa ma prezint la un examen de obtinere a licentei de radioamator as vrea sa mi se puna intrebarea: -ce stii despre radioamatorism si ce crezi ca poti implini in acest hobby? Dar tot ce am scris aici e doar un gand. De radioamator batran.

Leave a Reply

