Reprintare articol yo2is

Radioamatorism…incotro ?
 ====================
       Ma bucur ca suntem din nou impreuna ca sa putem dialoga ‘la vedere’ si nu ascunsi pe dupa microfoane sau calculatoare…caci din pacate dupa chei de manipulare morse se pitesc din ce in ce mai putini.
Sunt aici a sasea oara si sincer sa fiu, de data asta imi propusesem sa stau in banca mea asteptand in liniste extragerea…tombolei, asta mai ales dupa ce la intalnirea de la Pecica, trupa de acolo ne-a facut cadou un pranz, amicul George din New York ne-a dotat cu felurite surprize ca un adevarat…Mos Gerila, fiind in continuare singurul din diaspora YO2 care nu si-a uitat locurile natale, iar ca un facut nici unul dintre participanti nu s-a plans mai pe urma de cat l-a costat drumul dus-intors.
Tema notata in programul intalnirii de azi mi-a venit ‘ad-hoc’, cand YO2BBT mi-a solicitat la Pecica, participarea cu un referat.
Pregatisem cate ceva scris, inca de la Olanesti unde am fost pentru prima data intr-o foarte reusita vacanta, dar recitindu-mi ‘opera’ am decis sa o…las balta, oricum nici eu si nici voi nu vom decide soarta viitoare a radioamatorismului de aici sau de oriunde in lume.
Am scris si vorbit de multe ori pe tema asta, declansand uneori chiar mici ‘furtuni intr-un pahar de apa’, dar eficienta a fost minora, pacat de timp si efort, mai bine faceam DXCC-ul pe 9 benzi…sau vreun nou sistem de radiocomunicatie… RADIOCOMUNICATIE am zis, asta-i treaba pe care o facem din pacate tot mai rar si mai putin calificat. Cititi ce scrie YO2LDC cand e suparat dupa cate un concurs. Ascultati cum nu raspunde nimeni la cate un YO3 sau 7 din mobil cand cheama pe R1x sau canalele locale din Timisoara ca de Echolink-ul pastorit cu indarjire de YO2LIZ sa nu mai pomenesc.
Poate mai bine ar fi sa auziti ce frumos se raspunde si lucreaza pe R5 de la Cozia, in 18 zile de trafic am facut zeci de QSO-uri fara sa dau volumul la maxim sau sa-mi bag urechea in difuzor, fara sa ma enervez de cei care apasa fara mila PTT-ul, fara sa trebuiasca sa-mi redirectionez temele de dialog si asta cu radioamatori din Valcea, Olt, Dolj, Arges, Dambovita, Prahova, Sibiu si Bucuresti. Dar am avut si surpriza unor QSO-uri cu statii efectiv aflate pe munte, YO/ER1AU, Valentin, YO2LGP Manu, YO3FRK, Dan, YO3GDI, si altii.
 Desi mult mai incarcat ca trafic, R4 din Bucegi mi-a oferit sansa unor conversatii cu amicii din Constanta prin retranslatie intermediara peste transponderul 144/432/144 de la Topologu. Excelenta prestatie, R4 fusese
tocmai reparat de cativa inimosi radioamatori si montagniarzi condusi de ominprezentul 3APG. Impreuna cu Delia am reusit si cateva QSO-uri cu statii straine portabile in YO, cate un italian, american si german.
 De la Olanesti, KN25df, sunt 95 Km pana la R4, alias Charlie YO9A, m-a ajutat mult antena cu 5 elemente, montata de asta data pentru o polarizare verticala si neobosit-ul dar totusi desuet-ul SY-501, Dragon, cu care de pe Transfagarsan am deschis…degeaba !, vreo 5 repetoare inclusiv R2 din muntii Caliman la aproape 200Km distanta, nereusind sa fac decat 2 (doua) QSO-uri dupa o ora de apel si asta sambata dupa
amiaza.
 Culmea, ca unul din corespondenti, de fel din Medias auzind ca lucrez cu un Dragon, mi-a replicat ca la ‘valorea mea’ credea ca am o scula mai acatarii !…Probabil nu citise inca replica lui G4DYO publicata si-n
revista nr.8 la pag.13 care declara ca nu crede ca cineva va face mai multe QSO-uri cu nou IC-7800 decat el cu vechiul sau FT-101 !.
 Degeaba tot repeta 2DM, ca ‘piesa’ cea mai importanta de la statia ta esti tu     operatorul, majoritatea celor tineri dar si multi veterani, viseaza inca la un IC-7800 sau macar un IC-706 plus cativa kilowati cu
care sigur vor face DXCC-ul pe toate benzile intr-un an calendaristic.
 Ca sa devii un operator de radiocomunicatii de clasa superioara, iti trebuie timp, munca si talent. Zambeam zilele trecute cand un proaspat promovat al categoriei a II a, transmitea in concursul IARU-144 MHz numerele de control similar metodei arhaice ! din campionatul national de UUS. Ma intreb daca nu era util sa ‘zaca’ cativa ani in categoria a III a, sa participe la trafic pentru a invata si apoi sa dea examen.
Din pacate avem destui de categoria a I a care au probleme de trafic dar si de limbi straine, fiind astfel un prost exemplu pentru novici.
 Mai demult am asemanat telegrafia morse cu sportul velelor, dar am fost placut impresionat cand la o conversatie pe R5, Ligian, YO7GNL intregea comparatia cu tirul cu arcul. Sunt preocupari de timp liber in care OMUL isi poate valorifica din plin priceperea si talentul.
Am ramas pe ganduri citind in DX-Cluster reflectia unui olandez: ‘Power is the dead of hamradio…’  Mi-am adus aminte imediat de ceace a aparut in revista legat de campionatul IARU 2004, mai corect spus ‘razboiul kilowatilor…pentru stapanirea musuroaielor’, dar sa nu fim rai. Eu particip de cativa ani la categoria QRP, si clasific pe acesti ‘bum-bum’ in doua categorii, cei care aud si cei care NU aud QRP-istii, adica cei care pe langa putere efectiv radiata au si abilitatea de-a receptiona semnale slabe in conditii de QRM…iar cand e vorba de CW sau SSB asta nu o poate face nici un fel de robot.
 ‘Nu lasati radioamatorismul sa moara !’ aparea pe un logo al unui BBS din Moldova, o reflectie incitanta dar din pacate destul de aproape de adevar. Nu Internetul si celularele sunt de vina, nici chiar acel 11 septembrie, eu cred ca e vorba de un ‘transferul’ nedorit a multor mentalitati din cotidian in radioamatorism, care tinde astfel sa devina in mod exclusiv o lupta in ‘musuroaie’ si concursuri, o negustorie in
care mereu se cauta un fraier bun de pacalit, o disolutie a vietii de club si nu in ultimul rand abandonarea autoinstruiri, se tinde spre acel ‘steckdossen-amateur’ sau ‘plug and play, but first pay !’.
 Nici marile asociatii de radioamatori n-au reusit sa se adapteze din mers la noile situatii creiate de globalizarea radiocomunicatiilor si robotizarea acestora. Scade numarul membrilor cotizanti, creste media
de varsta (se vede in CQ AA !), asta determina orientarea spre profit a autogestiunii asociatiilor avand ca rezultat scaderea efortului pentru propaganda si popularizarea radioamatorismului.
Industria cauta mana de lucru ieftina ingust specializata si rapid calificata, a trecut epoca tehnicienilor de tip ‘factotum’ si asta reduce interesul tinerilor spre radioamatorismul enciclopedic.
 Tot mai des suntem intrebati ‘ce castigi din acest hobby ?’ ca sa nu pomenesc de intrebarile care mi-se pun de cei care trec si vad antenele mele pentru EME, curata nebunie !.
Odata am intrebat si eu o eleva, excelenta telegrafista de la 2KAC, la cei va servi telegrafia, mi-a raspuns sec ‘vreau sa lucrez la SRI !’. Sunt destul de putini cei care au foloase directe si imediate din acest sport sau hobby, care insa in timp poate oferi mari satisfactii morale cu implicatii directe in profesie si-n viata de zi de zi.
 Sincer sper sa nu fim noi cei de fata aici ultimi ‘mohicani’ ai acestei frumoase si utile activitati de timp liber despre care marele public stie prea putin, fiind de regula in defavoarea noastra.
 Va doresc ca intotdeuna, sanatate maxima si spor, vorba unui oltean din Caracal ‘tine-ti aproape, oamnei buni’, la care trebuie sa adaug ‘cei buni sunt din pacate tot mai putini !’.
ing.prof. Suli I iulius
 Y O 2 I S
  Maestru international in radioamatorism
20.10.2004, yo2bzv
La rugamintea mea (YO2BZV) ca referatele prezentate la SIMPO YO2 Lugoj 2004, Szigy, YO2IS
mi-a trimis prin pasta electronica urmatorul mesaj:
                                                          From: YO2IS (yo2is@yo2bt.ampr.org )
  Draga Costi, multumim pentru poza. Gasesti anexat materialul prezentat de mine la Logoj-2004. Este text  ASCII fara caractere romanesti, varianta care cred ca-ti convine mai mult decat cea
cu extensia .wri !.
 Daca mai ai vreo poza cu noi trimte-o cu proximul E-mail, TKS.
 Tie si celor dragi tie sanatate maxima si spor.
  73 & DX, Szigy.


Leave a Reply

